Strategia marketingowa vs jej implementacja

Strategia marketingowa vs jej implementacja Great MC

PPracując dla naszych klientów spotykamy się z bardzo różnymi stanami zaawansowania dotyczącymi opracowanych strategii marketingowych. „Z grubsza” my dzielimy je na kilka grup: 

  1. Zadania do wykonania – dotyczy to firm, najczęściej korporacji, które mają opracowaną rozbudowaną strategię marketingową i należy ją zrozumieć, opracować plan wdrożenia, a następnie wykonać konkretne zadania, które z niego wynikają.  
  2. Brak opracowanej strategii – dotyczy to firm, które do tej pory świetnie radziły sobie bez strategii marketingowej, ale znacząco urosły i widzą potrzebę uporządkowania działań, ale obawiają się, że będzie to proces kosztowny i długotrwały. Jeśli dodatkowo są to firmy działające w dynamicznie rozwijających się branżach, obawa dotycząca tempa prac, badań i analiz, jest w pełni uzasadniona – można mieć świetną strategię, ale dla sytuacji, która jest już całkowitą przeszłością.  
  3. Brak wdrożonej strategii – to dotyczy firm, które opracowały strategię, ale z różnych powodów jej nie wdrożyły. Taka nawet najlepiej przygotowana strategia zajmuje miejsce w szufladzie managera i stanowi wyrzut sumienia dla osób, które są odpowiedzialne za jej wdrożenie. 

Nie wszystkie firmy są na tym samym etapie swojej strategii marketingowej. W tym artykule nie chcemy koncentrować się na samym procesie tworzenia strategii, ale właśnie na jej implementacji, a więc na przypadkach z punktu 3.  

Być może masz już solidną strategię marketingową i wiesz, że przyniesie rezultaty, ale nadal istnieje wiele przeszkód na drodze do jej powodzenia.  

Jakie są najczęstsze bariery związane z wdrożeniem strategii marketingowej? 

  1. Brak czasu. Firma jest tak zajęta bieżącymi działaniami związanymi ze sprzedażą i obsługą klientów, że nie ma czasu na wykonanie często żmudnych zadań (jak np. napisanie nowych tekstów na stronę www). Przesuwa wszelkie działania z tym związane na dalszy okres, mniej napięty, który jakoś nie nadchodzi. 
  2. Brak zasobów. Podobnie jak wyżej – może brakować nie tylko czasu, ale po prostu ludzi lub odpowiednich kompetencji w zespole, by zaplanować i wykonać zadania wdrożeniowe wynikające ze strategii. 
  3. Niepewność/niejasność – chodzi o sytuację, w której agencja, która pracowała nad pierwotną strategią, nie wyjaśniła jasno etapów wdrażania zaangażowanym osobom lub zwyczajnie nie przygotowała żadnych planów wdrożeniowych. Otrzymując kompletny projekt doradczy, managerowie firmy często nie wiedzą, którą nogą ruszyć by zrealizować choć część rekomendacji, potrzebują jasnego planu i przejęcia obowiązków operacyjnych. 
  4. Nierzetelni podwykonawcy – czyli zespół zewnętrznych firm, na który nie ma bezpośredniego przełożenia. Opóźnienia związane z wykonywaniem poszczególnych działań, dostarczaniem kompletnych narzędzi (grafik, tekstów czy wideo,) są częstymi barierami w implementacji. 
  5. Niedecyzyjni/ niedostępni managerowie – chodzi o odwrotne sytuacje, niż w punkcie wyżej, kiedy to zewnętrzni dostawcy dwoją się i troją, by szybko realizować zaplanowane działania, dostarczyć zamówione produkty, ale nie otrzymują żadnych informacji zwrotnych, żadnych decyzji, ani poprawek, ani akceptacji do swoich prac.  
  6. Brak project managera lub brak osoby o takich kompetencjach. Do tak zaawansowanego procesu jakim jest poprowadzenie procesu implementacji i uruchomienie w określonym czasie nowych narzędzi, konieczny jest kompetentny i doświadczony manager, który zaplanuje proces, nada odpowiednie priorytety zadaniom, przypisze zasoby wewnętrzne i zewnętrzne, a następnie skoordynuje wszystkie prace. 

Uff. Trochę tego jest. Jednak nie taki diabeł straszny jak go malują. Mając świadomość barier i problemów, łatwiej jest sobie z nimi poradzić.  

Twoja strategia marketingowa może być najskuteczniejsza w branży, ale na pewno taka nie będzie, jeśli nie zostanie wdrożona. Jeśli Twoja firma ciągle odkłada wdrożenie w oczekiwaniu na lepszy czas, na tak dynamicznym rynku prawdopodobnie kluczowe elementy strategii staną się nieaktualne. Preferencje konsumentów i warunki ekonomiczne zmienią się, a to znaczy, że Twoja strategia może być boleśnie nieskuteczna. 

Czy to kosztuje, jeśli wynajmujemy z zewnątrz doświadczoną firmę, która weźmie odpowiedzialność za cały proces? Tak. Ale na pewno mniej niż zsumowane koszty poniesione na niewdrożoną strategię, koszty utraconych przychodów i pewnie koszty wyrzutów sumienia.

Copywrite: Great Marketing Communitation