Przyszłość marketingu – o prognozach Gartnera okiem marketingowca-praktyka. Część II.

PPrognozy Gartnera dla marketingu na 2024 i dalej, mocno pobudzają do refleksji. Dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że GenAI wyraźnie determinuje przyszłość. Jednak uświadomienie sobie twardych konsekwencji tej swoistej rewolucji, mimo wszystko zaskakuje poziomem intensywności. Zwłaszcza jak w marketingu pracuje się ponad 20 lat i jest to zawód wymagający ciągłej elastyczności, adaptacji, gotowości na zmiany. Może właśnie dlatego, opublikowane trendy – a przynajmniej 2 z nich, są mocno poruszające. Poniżej znajdziecie nasz osobisty komentarz do 3 z 5 prognozowanych przez Gartnera trendów.

Na pierwszy ogień trend mówiący o tym, że do 2028 r. marki odnotują spadek organicznego ruchu w witrynie o 50% lub więcej, gdyż klienci zaczną korzystać z wyszukiwania opartego na GenAI. W praktyce znów oznacza to przekierowanie uwagi dyrektorów marketingu na:

  • kontent oparty o słowa kluczowe nastawione na konwersję,
  • kontent dostępny po wykonaniu określonej akcji przez użytkownika (tzw. Gated content),
  • być może też tradycyjny email.

Popularność “Gated content” już od jakiegoś czasu mocno pnie się w górę. Zapłata za dobrą treść np. własnym adresem email nie wydaje się na pierwszy rzut oka aż tak wygórowana, warto mieć świadomość, że pozostawienie adresu email zawsze wiąże się z kolejnymi akcjami ukierunkowanymi na to by dokonać zakupu.

Odnośnie spersonalizowanej komunikacji na maila – wśród naszych partnerów zaczynamy już obserwować jeszcze ciekawsze próby dotarcia do klienta – właśnie “na tapecie” mamy dedykowane krótkie video, które klient otrzymuje w 3 minuty, w odpowiedzi np. na zapis do newslettera :). Może być to połączone z utworzeniem w bazie danych kodu rabatowego, który jest dodany dynamicznie do video. Całość wysyłana jest w wiadomości mailowej. Video tworzone jest z avatara – z nagrania prawdziwego człowieka, po obróbce można w kilka chwil sprawić by ten sam człowiek z tą samą barwą głosu mówił przetłumaczoną treść w dowolnym języku świata. Póki co – robi to wrażenie, aczkolwiek trudno nie zauważyć jeszcze niedoskonałości rozwiązania. Z drugiej strony, jeśli kilka sekund poświęcamy na przegląd treści, to może również w tym przypadku nie zauważymy lub nie będzie to dla nas najważniejszy szczegół. Jednak nasuwają się pytania i wątpliwości, jak daleko mogą być wykorzystane takie rozwiązania.

Dochodząc do końca komentowanych trendów – pozostaje bardzo poważne wyzwanie: do 2026 r. 60% dyrektorów marketingu będzie mierzyć się z wyzwaniem ochrony swoich marek przed nieprawdziwymi treściami rozpowszechnianymi przez GenAI.

Jak sobie z tym radzić? Stosując m.in. taki środki jak technologie autentyczności treści, ulepszone monitorowanie i wspieranie treści tworzonych przez użytkowników.

Autentyczność staje się bardzo ważnym aspektem komunikacji marki. Wg Gartnera konsumenci USA wskazali autentyczność na 3 miejscu, wśród wartości, z którymi się identyfikują – zaraz po słuszności/ sprawiedliwości (equity) i lojalności (loyalty), wyprzedzając uprzejmość (courtesy), sukces (success).

Swoją drogą ciekawe jak odpowiedzieliby polscy respondenci. Niezależnie od badań, my wierzymy, że autentyczność, prawdziwość i uczciwość są wartościami, z którymi utożsamiamy się my i nasi klienci. Nadal jednak pracując bardzo blisko branży IT, pozostajemy entuzjastkami AI, a innowacyjność i podążanie za nowinkami technologicznymi zawsze będą pasjonujące, tyle, że po prostu warto z nich umiejętnie korzystać.

Ps. to nie jest tekst, który napisała sztuczna inteligencja 😀.

Copywrite: Great Marketing Communitation