Czy AI zrobi mi logo? Czyli po co Ci grafik i doradca marketingowy w erze AI. Strategia marki – ciąg dalszy.
WW czasach, gdy sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz bardziej zaawansowanym narzędziem, kluczem do sukcesu w budowaniu wizerunku marki jest synergia ludzkiego doświadczenia i nowoczesnej technologii. Przekonaj się, dlaczego współpraca z grafikiem i doradcą marketingowym wciąż jest niezastąpiona, i jak dzięki AI powstające logotypy mogą być jeszcze lepsze.
Czy AI zrobi mi logo? Po co Ci grafik i doradca marketingowy w erze sztucznej inteligencji!
– Po co mi grafik? Logo zrobi mi AI i wyjdzie taniej.
– Zobacz, mam dwa logotypy: niebieskie i zielone tylko nie wiem, który kolor bardziej mi się podoba.
To przykłady zdań, które padają w naszych rozmowach z klientami i znajomymi. W tym artykule odniesiemy się do każdego z tych sformułowań, przedstawiając naszą argumentację, dlaczego tworząc logo i świat wizualny warto współpracować zarówno z doradcą marketingowym, grafikiem, jak też z AI, i jak te wszystkie osoby i kompetencje mogą się świetnie uzupełniać.
Dlaczego potrzebujesz grafika?
- Unikalna kreatywność i emocje: Grafik wnosi niepowtarzalną kreatywność, intuicję i emocje, które są trudne do odtworzenia przez algorytmy. Prawdziwy artysta tworzy oryginalne i zapadające w pamięć projekty, wyróżniające Twoją markę.
- Spójność strategiczna: Przełoży informacje strategiczne na spójną identyfikację wizualną, która autentycznie odzwierciedla charakter Twojej marki.
- Elastyczność i dopracowanie: W przeciwieństwie do AI, grafik eksperymentuje z koncepcjami i dopracowuje szczegóły, dostosowując się do niestandardowych wymagań.
- Partnerska relacja: Budujesz długotrwałe relacje i zaufanie, które AI, jako narzędzie, nie jest w stanie zapewnić.
Jak doradca marketingowy wspiera Cię w tej pracy?
Doradca marketingowy działa jak most między Twoją wizją a jej wizualnym wcieleniem, zapewniając:
- Podstawowa praca strategiczna: nawet w przypadku mikroprzedsiębiorstw warto określić bazowe pozycjonowanie marki – grupy docelowe, uwiarygodnienie, wyróżniki itd. To baza do dalszych prac.
- Tłumaczenie wizji na język opisowy dla grafika: Przekłada cele biznesowe na konkretne wytyczne dla grafika, dbając o pierwszą weryfikację atrakcyjności dla Twoich docelowych klientów, jak i o ostateczny wynik prac.
- Spójność i rozpoznawalność: dba o spójność wizualną, kluczową dla budowania rozpoznawalności i wiarygodności marki. Wspiera pracę twórczą, pomaga odnaleźć się projektantowi na każdym etapie jego zaawansowania w projekt.
- Optymalizacja budżetu: Pomaga optymalizować budżet na projekty graficzne, inwestując w rozwiązania, które przynoszą największy zwrot.
- Wybór idealnego partnera i zarządzanie projektem: Doradca dobierze odpowiedniego grafika w zależności od specyfiki i zakresu zadania twórczego, będzie zarządzać całym procesem projektowania, od komunikacji po terminowość.
- Wnioski na przyszłość: Wspiera w analizie danych i wyciąganiu wniosków, które optymalizują przyszłe projekty.
AI w całym procesie nie zastępuje kreatywności i strategicznego myślenia człowieka, ale stanowi potężne narzędzie, które inspiruje nowymi pomysłami, automatyzuje powtarzalne zadania, i usprawnia przepływ pracy między doradcą marketingowym a grafikiem. Dzięki temu zespół może skupić się na strategicznych aspektach i finalnym dopracowaniu, zamiast na czasochłonnym generowaniu podstawowych wariantów.
W jakich obszarach my i nasi graficy wspieramy się narzędziami AI pracując nad logotypem i światem wizualnym dla firmy klienta – przykłady:
- Analiza trendów rynkowych, branżowych i konkurencji
- Wstępne koncepty i warianty
- Mockupy czyli wizualizacja logo na przykładowych materiałach
Najczęściej to drafty w pierwszej fazie prac oraz konstruktywna krytyka na końcu prac. Każdy wynik oczywiście podlega weryfikacji i ocenie profesjonalisty. Ludzkie oko musi być 😉
Jak widać, wciąż jesteśmy entuzjastkami AI i możliwości, jakie stwarza. Naszym zdaniem: umiejętne korzystanie z innowacji i praca z grafikiem-człowiekiem idą w parze, z korzyścią dla naszych Klientów.
Chcesz wiedzieć więcej? Poniżej rozszerzenie tych punktów.
———————————————————————————-
Podstawy strategiczne – musisz je przygotować jako pierwsze
Zacznijmy od tego, że tworząc logo i świat wizualny nawet dla własnej działalności, warto wykonać choćby podstawową pracę strategiczną. Co będę dostarczać? Komu? Kto jest moją główną grupą docelową? Dlaczego ma kupić ode mnie, a nie od konkurencji? Dlaczego ma mi zaufać? Czy wybrana nazwa na pewno spełnia wszystkie kryteria? etc.
To tylko część pytań, ale dzięki odpowiedziom na nie łatwiej stworzyć “drogowskaz”, który pomoże nam podejmować decyzje, jakimi elementami graficznymi ma się komunikować moja firma z rynkiem, czyli również jak ma wyglądać logotyp. To etap, w którym doradca strategiczny może skutecznie wesprzeć klienta: wykona podstawową pracę analityczną, zada odpowiednie pytania strategiczne, wesprze własnym doświadczeniem. W przypadku większych firm to proces dłuższy i wymagający większego przygotowania, a więc również budżetu. W przypadku mikroprzedsiębiorstw to może być zdecydowanie prostsza usługa, kilka godzin konsultacji, tak by klient mógł skorzystać z kluczowych kompetencji marketingowych doradcy.
Brief – ważny dokument z Twoimi wskazówkami i oczekiwaniami, co do efektów pracy twórczej
Pozycjonowanie rynkowe Twojej firmy, nawet w bardzo podstawowym zakresie, jest bazą do przygotowania briefu dla grafika z wytycznymi do zaprojektowania logo i świata wizualnego. I tu bardzo ważna jest świadomość, że taki dokument to podstawa pracy z grafikiem, taki zbiór informacji bardzo pomocny do rozważań nad projektem, weryfikacji pomysłów, utwierdzenia w wyborze kierunku pracy twórczej.
Jakie ważne informacje powinny się w takim briefie znaleźć? Konstruując brief można posiłkować się oczywiście AI, które podpowie czego jeszcze brakuje w naszym dokumencie oprócz informacji zebranych z pracy strategicznej. Ważne, żeby grafik otrzymał też jasną wizję, jaką pracę ma wykonać, konkretny cel identyfikacji – co ma komunikować logo i świat wizualny, jakie będą miejsca eksploatacji, również preferencje graficzne, budżet i terminy. Ale pamiętajmy, że nie wystarczy stworzyć dokument, wysłać do grafika i czekać na efekty. Ważna jest rozmowa z grafikiem, czasem rozszerzenie zawartości biefu i upewnienie się, że grafik zrozumiał Twoje intencje. Tu często pomocny jest doradca marketingowy, który może zarówno stworzyć taki brief, jak też skomentować go grafikowi.
Projektowanie logotypu – przewaga doświadczeń pracy grafika
W tym miejscu dochodzimy do pierwszego stwierdzenia z początku artykułu – czy nie lepiej zlecić opracowanie logo po prostu programowi opartemu o AI, bez zbędnych prac strategicznych, zlecam i już? Nasze subiektywne zdanie: faktycznie obecnie istnieją super programy do tworzenia logotypów, za niecałe $100 można otrzymać logotyp w różnych formatach gotowy do wykorzystania w projektach, może dla wielu z Was to będzie wystarczające, bo nie znacie lub może nie doceniacie korzyści pracy wykonanej przez grafika. Przyjrzyjmy się najpierw słabościom takiego rozwiązania: jedna z nich – wprowadzając dane do programu zaznaczasz styl, który Ci się podoba, kolorystykę, typ czcionki. Zatem bazujesz na swoim guście i swojej wiedzy w sprawach graficznych. A z gustami różnie bywa – trochę jak z ubieraniem się – jedni mają to we krwi, a inni nie. Jest też powiedzenie, że z gustami się nie dyskutuje, tu jednak dużo ważniejszy od naszego gustu jest przekaz, jaki ma trafić do naszego odbiorcy. AI może być pomocne w generowaniu pewnych elementów wizualnych, inspiracji, wstępnych konceptów, ale to do grafika należy ocena i ostateczna praca nad projektem, który:
- spełnia zadanie strategiczne
- jest w trendach
- jest stylowy i estetyczny
- współgra z innymi kolorami wybranymi dla firmy, typografią
- dopełnia cały projekt świata wizualnego.
Tu zatem bardzo mocno wkracza wartość z wiedzy i doświadczenia projektanta graficznego. Z naszych doświadczeń – jesteśmy w branży wiele lat, przy wielu projektach graficznych współpracowaliśmy zarówno z naszymi grafikami, jak i z grafikami klienta. Dobry grafik zawsze potrafi zaskoczyć – kreatywnością, nowatorskim podejściem do układu, czcionki lub zestawienia kolorów. Ale najważniejsza jest historia, którą buduje się wokół marki, a dobry grafik potrafi taką historię przekazać poprzez swoją pracę, swoją myśl artystyczną.
Projektowanie logotypu – praca doradcy marketingowego, pośrednika, tłumacza każdej dla stron
Czy na etapie projektowania doradca marketingowy, konsultant też się przydaje, czy jest w ogóle potrzebny? Klienci często w tej części prac widzą głównie obszar organizacyjny, jak trzymanie terminów, organizacja prac, moderowanie spotkań, etc. To oczywiście też ma wartość i dla klienta, i dla grafika. Ale poza tym zakresem, w tle jest praca z grafikiem przed prezentacją wybranych koncepcji graficznych klientowi. To doradca przy pierwszej weryfikacji analizuje każdy projekt, pomysł, kierunek pracy grafika czy spełnia zadanie strategiczne, czy odpowiada na brief, czy wpisuje się w narrację firmy, czy w ogóle zbliża się do oczekiwań klienta. Takie obiektywne oko patrzące z dalszej perspektywy często wychwytuje elementy, których grafik pogrążony w projektowaniu często nie widzi, bo działa “z bliska”. W naszym przypadku docenianym atutem jest też wieloletnie doświadczenie w pracy z grafikami i umiejętność dawania uwag skupiających się na przekazie, a nie na technice wykonania (mówiąc wprost – unikamy uwag w stylu “a pokaż, co się stanie, jak przesuniesz to kółko w prawo” lub „zmienisz kolor na różowy” 😀).
Również w tym miejscu warto pochylić się nad dylematem klienta: „czy lepsze jest logo zielone, czy niebieskie”. Dobry grafik da swoją rekomendację, a dobry doradca sięgnie do pozycjonowania i pobudzi dyskusję z klientem – co lepiej zakomunikuje wyróżniki marki/ usługi/ produktu klientom końcowym.
Rolą doradcy jest też zwrócenie uwagi na otoczenie konkurencyjne, w jakim dany logotyp będzie się plasował. To konieczna analiza przed wyborem kierunku projektowania i ostatecznym wyborem logo dla firmy.
Jako doradcy myślimy o pracy nad logotypem szeroko, także w kontekście ochrony znaku, o czym możecie przeczytać w innych naszych artykułach. To również w tym miejscu pracy nad logotypem ważne może być zaadresowanie kwestii rejestracji znaku towarowego – logo, jako znaku słowno-graficznego. Wyróżniający (czy jak mawiają rzecznicy patentowi: “fantazyjny”) logotyp zwiększa szance na uzyskanie rejestracji.
——————
Gotowi, by stworzyć markę, która wyróżni się na tle konkurencji i przyciągnie idealnych klientów? Skontaktujcie się z nami – razem zaprojektujemy strategię i wizualizację, która przełoży się na realne wyniki!
– A czy to jest artykuł sponsorowany przez grafików?
– Nie. I to nie jest artykuł napisany przez AI, choć AI recenzowało ten tekst. Ale nie tylko AI 😊
Copywrite: Great Marketing Communitation