Przyszłość marketingu w 2024 i dalej.
5 prognoz wg Gartnera.

WWchodząc w Nowy Rok większość z nas zastanawia się co nas czeka. Niektórzy patrzą w gwiazdy, inni stąpając mocno po ziemi – czytają raporty Gartnera. My lubimy i jedno, i drugie, ale dziś dzielimy się z Wami skróconym info o trendach ogłoszonych dla marketingu na 2024 właśnie przez Gartnera. Dla nikogo nie jest zaskoczeniem, że GenAI bardzo mocno determinuje przyszłość, rewolucja trwa i jak każda nowość ma swoje dwie strony. W kolejnych postach znajdziecie nasz komentarz.

5 prognoz dla marketingu na 2024 i kolejne lata wg Gartnera

  1. Do 2025 r. zauważalny spadek jakości serwisów społecznościowych, wywołany m.in. obawami klientów o negatywny wpływ GenAI na kanały społecznościowe (głównie chodzi o dezinformację). W efekcie spodziewane jest ograniczenie korzystania z głównych platform.
  2. Do 2026 r. 80% osób wykonujących zawody kreatywne (tzw. Creative talents) będzie codziennie korzystać z GenAI. W efekcie umożliwi to szybsze opracowywanie bardziej kreatywnych, spersonalizowanych i lepiej targetowanych prac. To z kolei zwiększy wydatki CMO na agencje i wewnętrznych “kreatywnych” w kierunku bardziej strategicznych przedsięwzięć.
  3. Do 2027 r. 20% marek będzie skłaniać się ku pozycjonowaniu i różnicowaniu w oparciu o brak sztucznej inteligencji w ich działalności i produktach. W miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej powszechna w marketingu, poważnym wyzwaniem będzie rozwiązanie kwestii zaufania konsumentów. Segment klientów może zmienić swoje zachowania i szukać „akustycznych” marek wolnych od sztucznej inteligencji, dla których priorytetem jest autentyczność i etyczność. Marki, które wykorzystują pozycjonowanie “akustyczne” czyli bez AI, mogą się wyróżnić i potencjalnie skierować swoje produkty na rynki premium lub rynki zorientowane na bezpieczeństwo.
  4. Do 2028 r. marki odnotują spadek organicznego ruchu w witrynie o 50% lub więcej, gdyż klienci zaczną korzystać z wyszukiwania opartego na GenAI. Zastosowanie AI w wyszukiwarkach powoduje, iż użytkownicy uzyskują informacje bezpośrednio z wyników generowanych przez sztuczną inteligencję. Oznacza to, że dyrektorzy marketingu muszą kupiać się na słowach kluczowych nastawionych na konwersję, kontencie dostępnym po wykonaniu określonej akcji przez użytkownika (tzw. Gated content), być może też tradycyjnych email.
  5. Do 2026 r. 60% dyrektorów marketingu będzie mierzyć się z wyzwaniem ochrony swoich marek przed nieprawdziwymi treściami rozpowszechnianymi przez GenAI. W tym celu będą stosowane m.in. taki środki jak technologie autentyczności treści, ulepszone monitorowanie i wspieranie treści tworzonych przez użytkowników.

Źródło: Gartner The Future of Marketing: 5 Trends and Predictions for 2024 and Beyond

Copywrite: Great Marketing Communitation