Komunikacja wewnętrzna w zmianie dot. marki
KKomunikacja ważna rzecz. Jak bardzo – przekonał się chyba każdy z nas zarówno w codziennym życiu, jak i biznesie. Może być śmiesznie (jak w naszym poście na LI), może być strasznie (jak w tym samym poście na LI) – bo przecież za złą komunikacją stoi utracony klient, a więc utracony przychód, może zła opinia itd..
Ponieważ w GreatMC zajmujemy się komunikacją marketingową, marką, itp., skupmy się w tym miejscu na komunikacji w procesie zmiany dotyczącej marki. Na podstawie doświadczeń z realizacji wielu takich projektów, pojawia się refleksja, że o ile dużą wagę przykłada się zwykle do komunikacji zewnętrznej, o tyle komunikacja wewnętrzna jest taką gorszą i mniej atrakcyjną siostrą. Tymczasem, szczególnie w branży B2B, to nie foldery ani bannery, ale pracownicy są – za przeproszeniem – najsilniejszym “nośnikiem marki”.
Oczywiście nie chodzi o to, by pracownika wyposażyć w markowe koszulki z logo marki lub inne gadżety. Kluczowe jest by wyposażyć go w wiedzę: “dlaczego się zmieniamy?”.
Łatwo wyobrazić sobie pytanie klienta np. w kuluarach konferencji “o, widzę, że macie nowe logo”. Fantazja pracowników potrafi być daleko posunięta a odpowiedzi pełen wachlarz, na przykład:
- “A, tak – rzeczywiście. Nawet nie zwróciłem uwagi.”
- “Tak, nasz marketing znowu coś wymyślił”
- “No tak, teraz będziemy mieć w logo takie kółko zamiast kwadratu.”
- “Centrala kazała, no to zmieniliśmy”
- “Tak, mamy nowe logo, produkt bardzo się rozwinął, to już jest inna klasa i inna jakość – poprzednie kompletnie nie pasowało do tego co teraz możemy zaoferować.”
Koniecznie w tym miejscu trzeba dodać, że takie odpowiedzi jak A-D wcale nie wynikają ze złej woli pracownika, powody mogą być różne, a najczęstsze z nich to:
- Brak wiedzy, jaki jest cel i znaczenie zmiany
- Nie utożsamianie się z nową marką
- Zaskoczenie/ brak wiedzy na temat zmiany/ zły moment
- Brak umiejętności: wykorzystania efektu nowości/ wypowiadania się na tematy marketingowe .
W kontekście ww, kilka krótkich wskazówek jak zapobiegać takim sytuacjom i jak najlepiej przygotować firmę od wewnątrz na taką zmianę:
- Nadaj rangę procesowi zmiany i jasno komunikuj biznesowy cel decyzji
Zmiana w obrębie marki jest wydarzeniem strategicznym a nie marketingowym. Potrzebuje więc świadomego zaangażowania i docenienia jego rangi przez cały Zarząd firmy . Tylko wtedy pracownicy nie zignorują projektu, który będzie od nich też wymagał zaangażowania – w B2B jest to szczególnie ważne.
- Opowiedz o procesie powstawania nowego logo lub nowej nazwy. Podaj uzasadnienia, dlaczego wybrany został konkretny znak/ nazwa itp.
Projektowanie nowego logo, ale też w ogóle całej identyfikacji firmy, to poruszanie się na miękkim terenie estetyki. Choć są pewne reguły obowiązujące profesjonalistów np. właśnie w projektowaniu logo (po to przecież są briefy!), wynik końcowy często zależy od kwestii emocjonalnych i tego, która propozycja najbardziej “w duszy gra”. Zawsze więc znajdzie się ktoś, komu zmiana się nie podoba. To normalne. Pytanie co z tym zrobimy? Zdarzyło się w historii, że duża firma z branży IT zmieniła swoją nazwę. Nowa nazwa była świetna – nawet zewnętrzne agencje marketingowe to potwierdzały. Niestety część pracowników dokonała prześmiewczej transformacji nowej nazwy, co w połączeniu ze znaczną stratą finansową, skutecznie zatopiło całkiem udany rebranding – niestety udany tylko od strony teoretycznej. Smoły, która przylgnęła, przez długi czas nic nie mogło zmyć.
- Informuj, angażuj, buduj odpowiedzialność.
Pozwól pracownikom poczuć się odpowiedzialnymi za nową markę, nowe logo – bez wyjątku, każdemu w firmie. Zbuduj pozytywne skojarzenia z nowym znakiem – wybierz dobry moment, by komunikować o korzystnych zmianach w usłudze/ produkcie, ale zrób to wcześniej niż informacja wyjdzie na rynek ;). Daj pracownikom argumenty jakie nowe, atrakcyjne cechy podkreśla zmiana. Upewnij się, że Twój zespół rozumie powody zmiany, samą zmianę i wie, jak spójnie komunikować ją dalej. Daj narzędzia np. prezentację o zmianie i jakie przekazy komunikować “na zewnątrz”.
- Pokaż, jak można wykorzystać efekt nowości
Zademonstruj albo pozwól odkryć, w jaki sposób nowa marka/ logo może pomóc realizować własne cele pracowników np. pomóc zwiększyć sprzedaż produktu/ usługi dzięki umiejętnemu wykorzystaniu pretekstu do rozmowy – niby prosta rzecz, a zaskakuje, że może być powodem do rozpoczęcia rozmowy, odnowienia kontaktu biznesowego.
Copywrite: Great Marketing Communitation