Przełom roku – podsumowania i trendy wg Great MC
PPrzełom roku nie tylko w biznesie przynosi nam refleksje dotyczące minionego roku, zwykle też robimy plany na kolejny rok nierzadko życząc sobie „żeby ten Nowy Rok był lepszy od poprzedniego i gorszy od jeszcze kolejnego”. Ta wiara w nieustające pasmo sukcesów dość brutalnie została przerwana w 2020 roku. Wszyscy wiemy, o co chodzi, przytoczę więc tylko niezwykle udaną wizualizację autorstwa Andrzeja Milewskiego (@andrzejrysuje.pl).
Patrząc od strony firm zajmujących się szeroko rozumianą komunikacją marketingową można by sarkastycznie powiedzieć, że postanowienia na 2021 są aktualne z tym, co widzimy na obrazku. Ale przetrwać można w lepszej i gorszej kondycji. Zawalczmy więc o to pierwsze.
Pokuśmy się jednak o krótką refleksję – co powinniśmy byli postanowić sobie na początku 2020 (bo już wiemy, że to by się sprawdziło) i co prawdopodobnie będzie dalej się sprawdzać w 2021, czyli PRZETRWAĆ wg GREAT MC.
P jak Plan strategiczny
Po pierwszym szoku pandemicznym okazało się, że firmy szukają sposobów na nową rzeczywistość. Plan strategiczny okazał się być strzałem w 10 – szczególnie dla firm, które zaczynały kilka lat temu w branży IT, i które urosły w zasadzie bez konieczności nakładów na marketing. W trudniejszych czasach pojawiła się silna potrzeba przemyślanej komunikacji marketingowej: określenia celów długo i krótko terminowych, analizy konkurencji, określenia własnych silnych stron i wyróżników, a tym samym silniejszego wyróżnienia na rynku. Na takiej podstawie – czyli pozycjonowaniu rynkowym – można zbudować nową identyfikację wizualną, w tym logo, nowe teksty, ale też zrewidować ofertę i obstawić właściwe „konie” na najbliższy rok.
R jak Referencje
Silne uwiarygodnienie to jeden ze sprzedażowych „must-have”. Dzisiejszy odbiorca dojrzał i jest zdecydowanie bardziej odporny na dźwięczne slogany czy kolorowe reklamy, dziś nie wystarczy obiecać, trzeba pokazać twarde dowody. A nie ma lepszego dowodu niż referencja od innego klienta. Dlatego w czasie pandemicznym firmy wykorzystywały wolne zasoby czasowe, by potwierdzić możliwość wykorzystania rekomendacji od swoich klientów w komunikacji marketingowej, a w minimalnej wersji – choćby zgody na użycie logotypów na stronie www.
Z jak Zasięgi budowane dzięki social mediom i newsletterom
Każdy kto prowadzi profil na Facebooku w marcu przecierał oczy ze zdumienia – w lockdownie słupki zasięgów poszybowały w kosmos. „Usiadł” za to LinkedIn, ale tylko na jakiś czas. Po pierwszych miesiącach, kiedy na LI pojawiały się głównie desperackie posty osób poszukujących pracy, już w drugiej połowie roku wszystko wróciło do równowagi. Uwagę klienta można było przyciągnąć także przy pomocy dobrych, merytorycznych newsletterów. 2020 był dobrym czasem, by budować rozpoznawalność marki i oferty w grupach docelowych, zwiększać zasięgi i budować społeczność wokół marki pod przyszłe działania poprzez te kanały.
E jak Efektywność
To obszar stojący po przeciwnej stronie osi w stosunku do punktu wyżej. Efektywność rozumiana tradycyjnie jako relacja uzyskanych efektów do poniesionych nakładów, pozostawiała w minionym roku wiele do życzenia. Głównie z powodu tego, że co byśmy nie robili – w pierwszej połowie roku po prostu większość branż zawiesiła zakupy. Wyjątkiem były oczywiście branże farmaceutyczne, sklepy internetowe i wszystkie związane z dostarczaniem usług zdalnie. Pozostali głęboko wierzą, że poniesione nakłady zwrócą się w 2021, tym bardziej że od lipca 2020 wielu przedsiębiorców zaczęło wracać do aktywności wyznając zasadę, że nie można w nieskończoność nic nie robić, bo to nie jest stanie w miejscu, lecz cofanie.
T jak Tylko eventy on-line
Oczywista oczywistość. Wszystkie konferencje w tradycyjnej formule padły. Na otarcie łez pozostały webinaria i konferencje hybrydowe. Osobiście uważamy, że ich ilość zaczyna zbliżać się do ilości eventów tradycyjnych sprzed pandemii, ale znacznie trudniej jest zawalczyć o widza on-line. Tym razem nie tylko można „nie przyjść, bo i tak za chwilę będzie coś podobnego”, ale w dodatku można obejrzeć zapis webinara. Ponownie więc wracamy do jakości kontentu – i w sumie – dobrą stroną sytuacji jest fakt, że dobry kontent broni się sam. Dobre, merytoryczne webinaria są doceniane przez klientów i firmy, które mają tego świadomość, na pewno zyskały na tego typu kanałach komunikacji.
R jak Ruch – wszystko co się rusza, czyli animacje, filmy
Ten trend nasilił się w 2020 – social media uwielbiają filmy, a webinaria wzbogacone o ciekawe animacje znacznie zwiększały szanse organizatorów na utrzymanie uwagi widzów. Spragniony atrakcji człowiek (a klient to też człowiek 🙂 chętnie oglądał scenki rodzajowe i wszelkiego typu akcje, w których merytoryka podana była w przyjemnej, często dowcipnej formie.
W jak Www, nowe, atrakcyjne, dobrze spozycjonowane w wyszukiwarkach
Boom na nowe www nie słabnie, do WordPressa (i nie tylko) ruszyły zarówno firmy, które uznały swoją stronę za nieaktualną i nieatrakcyjną, firmy, które postanowiły wdrożyć nowe pozycjonowanie rynkowe, a nawet „szewcy bez butów”, czyli firmy jak nasza – które postawiły w swoim życiu zawodowym sporo stron www lub doradzały przy ich produkcji, ale same nigdy nie wykrzesały dość czasu na odpowiednią witrynę, bo przecież projekty klienta zawsze były ważniejsze. Dobrze zrealizowana, dostosowana na urządzenia mobilne (ale i na szerokie duże monitory – uwaga: nowy trend!) oraz dobrze spozycjonowana w wyszukiwarkach strona www, jest nie tylko wizytówką firmy i narzędziem sprzedażowym, ale też podstawowym nośnikiem marki. A do strony oczywiście prowadzą linki z social mediów i newsletterów (o których już wiemy, że warto).
A jak Adaptacja
Słowo, które mówi samo za siebie – jeśli nic nie możemy poradzić na warunki zewnętrzne, możemy albo załamać ręce i płakać, albo adaptować się. Ewentualnie jedno i drugie, pod warunkiem, że faza pierwsza jest krótka. Przetrwają najwytrwalsi, którzy potrafią przemalować kota na tygrysa, czyli firmę produkującą tradycyjne konferencje na firmę realizującą transmisje online, albo poszerzą ofertę – jak np. hotele, które wprowadziły możliwość organizacji online’owych pobytów, spotkań biznesowych, eventów, etc.
Ć jak Ćwiczyć
Sprawdzać, testować, monitorować, co z podjętych przez nas działań przynosi efekty, na co reaguje klient, słuchać i wyciągać wnioski. Czasem też weryfikować działania lub produkty przed końcem prac, testować zanim osiągną końcowy kształt. W tym punkcie jest też zachęta, by korzystać z gotowych narzędzi, które dostarczają nam wiedzy jak choćby Google Analytics czy Brand 24, czy z konsultingu różnych firm. A czasem nawet – po prostu pytać o opinie krewnych i znajomych.
Patrząc na sytuację z perspektywy pierwszych kilkunastu dni stycznia – większość postanowień będzie aktualnych też w 2021. Dzięki temu mamy szansę na lepsze przetrwanie 😊.